Vitamines voor zwemmers

Vitamines voor zwemmers zijn waardevol, maar alle sporters kunnen deze goed gebruiken. Je vraagt veel van je lichaam. Je wil je lichaam zo goed mogelijk voeden, zodat het de prestatie kan leveren die je van je lichaam verlangt. Je kunt uiteraard nagenoeg alle vitamines uit voeding halen. Echter is het voor sporters belangrijk dat ze net een beetje extra nemen. Je kunt je voorstellen dat je meer voedingsstoffen nodig hebt wanneer je meer voedingsstoffen verbruikt. Maar welke vitamines voor zwemmers zijn goed om extra tot je te nemen? Hieronder een opsomming van een aantal verschillende vitamines die waardevol zijn voor zwemmers (en andere sporters).

Welke vitamines voor zwemmers zijn er?

Vitamine D <– klik om te kopen

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Vitamine D is een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan maken en niet perse uit voeding hoeft te halen. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid vitamine D gevormd. Daarnaast levert de voeding vitamine D. In de winter is het daarom extra van belang om extra vitamine D te slikken.
Vitamine D komt voor in 2 vormen: ergocalciferol (vitamine D2) en cholecalciferol (vitamine D3). Beide vormen worden gevormd onder invloed van ultraviolette straling (uv-straling). Deze straling is onderdeel van zonlicht. Vitamine D2 wordt gevormd in bepaalde paddenstoelen en schimmels en vitamine D3 in de huid van mens en dier. Daarom komt vitamine D3 van nature voor in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong.

Vitamine D is essentieel voor goedwerkende spieren. Het maakt de spieren efficiënt en geeft ze een energieboost. De spierfunctie verbetert dankzij een vitamine D-supplement, doordat de activiteit van de mitochondria – de energiecentrales van de cel – wordt vergroot. Zonlicht en vitamine D uit bijvoorbeeld vette vis en andere voedingsmiddelen, kunnen dit effect ook bewerkstelligen.

Vitamine C<– klik om te kopen

Vitamine C of ascorbinezuur is één van de bekendste vitamine. Vitamine C heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand.
Deze vitamine zit in fruit, groente en aardappelen, met name in koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien. Om vitamine C zoveel mogelijk te behouden, is het belangrijk om groente in weinig water te koken, en niet langer dan nodig is.

Verschillende onderzoeken geven aanwijzingen dat vitamine C zorgt dat er minder infecties voorkomen bij sporters. Nog een prettige bijkomstigheid is dat extra vitamine C spierpijn en spierschade vermindert. Extra vitamine C heeft mogelijk ook invloed op de sportprestatie, als de sporter niet voldoende vitamine C uit de voeding haalt.

Vitamine B<– klik om te kopen

Vitamine B2 is belangrijk bij de energieproductie, bij de instandhouding van normale slijmvliezen, bij de instandhouding van een normale huid en bij de instandhouding van een normaal gezichtsvermogen.
Vitamine B6 draagt bij tot een normaal metabolisme van homocysteïne, de regulering van de hormonale activiteit en een normaal metabolisme van eiwitten en glycogeen.Vitamine B12 is belangrijk bij de energieproductie en vorming van rode bloedcellen.

Hoe meer je beweegt, hoe meer energie je nodig hebt. Ook de behoefte aan B-vitamines neemt dan toe. B-vitamines zijn nodig voor een goede energiehuishouding. Eet je als sporter niet voldoende of te eenzijdig, dan loop je het risico op een tekort aan B-vitamines. Uit onderzoek blijkt dat dit effect heeft op de fysieke capaciteit.

Vitamine complexen voor mannen en vrouwen <– klik om te kopen

Je hebt natuurlijk ook vitamine complexen waar veel verschillende vitamines en mineralen zijn gebundeld. Deze heb je zelfs speciaal voor mannen en vrouwen.  Bij mannen ligt het accent met name bij de antioxidanten, vitamines en mineralen. Bij vrouwen ligt het accent op het aanvullen  van ijzers, vitamines en mineralen.

One-a-day multivitamine <– klik om te kopen

Naast multi-vitamines voor mannen en vrouwen zijn er ook de ‘normale’ multi-vitamines. Ook deze bevatten een goede mix van vitamines en mineralen BioTechUSA One-A-Day is een multi-vitamines- en mineralencomplex voor dagelijks gebruik. De vitaminen dragen bij tot de normale werking van het immuunsysteem, spieren, botten en je energiehuishouding. One-A-Day bevatten 12 soorten vitaminen en 10 soorten mineralen.

Bronnen: Gezondheidsnet.nl & Voedingscentrum.nl

Disclaimer: Het bovenstaande artikel is een opsomming van verschillende vitamines welke waardevol kunnen zijn voor zwemmers. Vraag voor gebruik altijd je (huis)arts of je deze vitamines mag en kan nemen. De ZwemSpecialist is niet verantwoordelijk voor de acties van de lezer na het lezen van dit artikel. 

Heb je vragen? Vul dan het contactformulier hieronder in en we beantwoorden ze zo snel mogelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *