Wat is het verschil tussen de Carbon Air en de Carbon Air2?

De carbon Air2 heeft geintegreerde horizontale carbon lijnen extra compressie te bieden. Op de website van Arena Waterinstinct staat dat dit vooral gaat om de kritieke punten, maar de lijnen zitten over de gehele jammer en over het gehele pak. Je kunt hieruit afleiden dat de stof waar de carbon in zit verwerkt overal evenveel compressie geeft. Echter op de punten waar een dubbele laag stof zit wordt wel meer compressie geboden. Hierbij gaat het bij de jammer om het gebied rond de heupen en bij het pak bij de heupen, buik en rond de borst. Door alleen op deze punten extra compressie te bieden, voelt de rest van het pak lichter en geeft meer bewegingsvrijheid. De stof van een Carbon air is dan ook aanzienlijk dunner dan die van een Carbon Flex, Ultra of Duo.

Wat is nieuw?

Er is een nieuwe “One piece construction” geïntroduceerd bij de Carbon Air2  We hebben deze constructie ook al gezien bij de R-EVO. Ook dit pak bestaat uit één stuk stof wat het aantal naden minimaliseert. Daarnaast zegt Arena dat door deze constructie het pak meer aanvoelt als een tweede huid als je hem aan hebt getrokken.

Wat ook nieuw is, is de voering bij de pakken (dus niet bij de jammers). Waar de voering eerst te zien was als een soort zandloper over de buik, zie je nu dat het drie losse panelen zijn. Het lijkt een beetje op de vormgeving van een Speedo LZR pak. Deze drie losse panelen geven meer vrijheid om te bewegen en zorgt voor minder druk op de heupen en geeft dus meer flexibiliteit bij de heupen. De voering van het broekje van zowel de jammer als het pak zit iets meer naar boven en de snit is iets smaller. Dit merk je, doordat de voering rond de billen wat eerder stopt en je bij het aantrekken merkt dat hij iets smaller is.

Tot slot

De Arena Carbon Air2 heeft een paar verschillen ten opzichte van het eerdere model. De oude modellen zijn inmiddels niet meer verkrijgbaar, tenzij een winkel/webshop deze zelf nog op voorraad heeft. Er zijn een aantal aanpassingen gedaan om de Air te optimaliseren, maar is het een compleet ander pak? Nee dat is het niet. Het is goed om te zien dat modellen worden verbeterd en dat er telkens wordt gekeken naar waar er nog winst te behalen valt.